Podpis elektroniczny powstał z namysłem ułatwienia codziennych sytuacji, w których wymagany jest podpis.Nie lubisz stać w długich kolejkach w urzędzie? Zobacz, więc czym jest taki podpis elektroniczny.
Podpis elektroniczny – czym jest?
Taki podpis to dane zawarte w formie elektronicznej, które pozwalają na identyfikację danej osoby, która podpis złożyła. Powinien być on przyporządkowany tylko do jednej osoby, wtedy jest on całkiem bezpieczny. Poza tym warto korzystać w takich sytuacjach z bezpiecznych urządzeń, które są używane tylko przez osobę, która składa podpis. Podpis elektroniczny musi być również połączony z danymi, z których w szybko rozpoznaje się zmianę. Wyróżniamy dwa typy podpisu:
- Podpis elektroniczny bezpieczny – Taki podpis podsiada kwalifikowany certyfikat, a więc jest to znacznie bardziej bezpieczne. Z takiego rozwiązania korzystają przede wszystkim urzędy.
- Podpis elektroniczny – Ta metoda nie posiada certyfikatu kwalifikowanego, a więc jest mniej bezpieczna od poprzedniej, ponieważ nie gwarantuje ochrony danych. Jest najczęściej używana pod czas wymiany wiadomości tekstowych e-mail.
Wszystkie dokumenty podpisywane elektronicznie mają taką samą moc prawną jak podpis osobisty.
Dlaczego warto korzystać z podpisu elektronicznego?
Taki podpis bez dwóch zdania bardzo wiele ułatwia w życiu codziennym każdej osoby. Dlaczego? Ponieważ dzięki takiemu rozwiązaniu można uniknąć kłopotliwej wizyty w urzędzie czy czasochłonnego wysyłania dokumentów pocztą. Dzięki podpisom elektronicznym można składać deklaracje podatkowe i ZUS bądź podpisywać umowy.
Podpis bez wychodzenia z domu? Jak go otrzymać?
Podstawowa wersja podpisu elektronicznego jest oczywiście darmowa, natomiast bezpieczny podpis wymaga już odpłatności. Gdzie możesz go dostać?
- Krajowa Izba Rozliczeniowa
- Enigma S.O.I
- Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych
W każdym z tych miejsc podpisuje się umową i uzyskuje certyfikat. Można odebrać go tylko osobiście po sprawdzeniu czy dane są prawidłowe. Po dokonaniu podstawowych czynności otrzymuje się narzędzia, które pozwalają na korzystanie z podpisu. Jest to karta kryptograficzna z czytnikiem albo token. Do nawiązania połączenia karty z komputera niezbędne jest oprogramowanie.
Warto wiedzieć, że bezpieczny podpis elektroniczny składana jest dzięki wydaniu polecenia komputerowi. Dzięki otrzymanemu oprogramowaniu, który szyfruje prywatny klucz podpisu, dokument będzie gotowy do wysłania.