Podpis elektroniczny – czym jest i jak działa?

Niniejszy artykuł pod tytułem Co zrobić, gdy WordPress sprawia trudności? Skorzystaj z pomocy nie stanowi porady, ani nie jest materiałem edukacyjnym, a jedynie przedstawia wyłącznie opinię jego autora. Oznacza to, że wszystkie informacje, które u nas znajdziesz na temat Co zrobić, gdy WordPress sprawia trudności? Skorzystaj z pomocy należy traktować jako forma rozrywkowa, a każdą decyzję podejmować wyłącznie samodzielnie w oparciu o właśne doświadczenie oraz rozsądek. Nie tylko nie zachęcamy, ale wręcz odradzamy wykorzystywanie znalezionych tutaj informacji w każdym celu i w każdej sferze życia prywatnego oraz zawodowego.

Podpis elektroniczny powstał z namysłem ułatwienia codziennych sytuacji, w których wymagany jest podpis.Nie lubisz stać w długich kolejkach w urzędzie? Zobacz, więc czym jest taki podpis elektroniczny.

Podpis elektroniczny – czym jest?

Taki podpis to dane zawarte w formie elektronicznej, które pozwalają na identyfikację danej osoby, która podpis złożyła. Powinien być on przyporządkowany tylko do jednej osoby, wtedy jest on całkiem bezpieczny. Poza tym warto korzystać w takich sytuacjach z bezpiecznych urządzeń, które są używane tylko przez osobę, która składa podpis. Podpis elektroniczny musi być również połączony z danymi, z których w szybko rozpoznaje się zmianę. Wyróżniamy dwa typy podpisu:

  • Podpis elektroniczny bezpieczny – Taki podpis podsiada kwalifikowany certyfikat, a więc jest to znacznie bardziej bezpieczne. Z takiego rozwiązania korzystają przede wszystkim urzędy.
  • Podpis elektroniczny – Ta metoda nie posiada certyfikatu kwalifikowanego, a więc jest mniej bezpieczna od poprzedniej, ponieważ nie gwarantuje ochrony danych. Jest najczęściej używana pod czas wymiany wiadomości tekstowych e-mail.

Wszystkie dokumenty podpisywane elektronicznie mają taką samą moc prawną jak podpis osobisty.

Dlaczego warto korzystać z podpisu elektronicznego?

Taki podpis bez dwóch zdania bardzo wiele ułatwia w życiu codziennym każdej osoby. Dlaczego? Ponieważ dzięki takiemu rozwiązaniu można uniknąć kłopotliwej wizyty w urzędzie czy czasochłonnego wysyłania dokumentów pocztą. Dzięki podpisom elektronicznym można składać deklaracje podatkowe i ZUS bądź podpisywać umowy.

Podpis bez wychodzenia z domu? Jak go otrzymać?

Podstawowa wersja podpisu elektronicznego jest oczywiście darmowa, natomiast bezpieczny podpis wymaga już odpłatności. Gdzie możesz go dostać?

  • Krajowa Izba Rozliczeniowa
  • Enigma S.O.I
  • Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych

W każdym z tych miejsc podpisuje się umową i uzyskuje certyfikat. Można odebrać go tylko osobiście po sprawdzeniu czy dane są prawidłowe. Po dokonaniu podstawowych czynności otrzymuje się narzędzia, które pozwalają na korzystanie z podpisu. Jest to karta kryptograficzna z czytnikiem albo token. Do nawiązania połączenia karty z komputera niezbędne jest oprogramowanie.

Warto wiedzieć, że bezpieczny podpis elektroniczny składana jest dzięki wydaniu polecenia komputerowi. Dzięki otrzymanemu oprogramowaniu, który szyfruje prywatny klucz podpisu, dokument będzie gotowy do wysłania.